Idż do treści
Zmień kontrast zmień kontrast Dodaj do ulubionych
Dodaj do ulubionych


Recital fortepianowy

2 lutego (piątek) | godz. 19:00 | sala koncertowa filharmonii
Janusz Olejniczak – fortepian
Jagienka Perlikiewicz-Kass – prowadzenie koncertu
W programie:
Fryderyk Chopin
– Sonata b-moll op. 35
– Scherzo b-moll op. 31
– Nokturn c-moll op. 48 nr 1
– 4 mazurki
– Balada g-moll op. 23
– 2 walce
– Polonez As-dur op. 53
Janusz Olejniczak, mistrz ujarzmiania czasu muzycznego, tempa rubato i zjawiskowego brzmienia, jest dziś jednym z najwybitniejszych chopinistów świata. Jak nikt zgłębił styl Chopina i jak nikt potrafi ukazać wyrafinowane niuanse jego muzyki, szczególnie tej bliskiej folklorowi. Na program jego olsztyńskiego recitalu złożą utwory niemal wszystkich uprawianych przez Fryderyka Chopina gatunków.
Pianista rozpocznie występ Sonatą b-moll op. 35, uważaną za jedno z największych arcydzieł XIX wieku. Sercem utworu jest najsłynniejszy w historii marsz żałobny. Jak ujął to Mieczysław Tomaszewski, „Sonata b-moll, rzec można, »urosła wokół marsza«. Stał się on dla niej punktem wyjścia, a zarazem punktem centralnym i kulminacyjnym. Obie części pierwsze, Allegro i Scherzo, ku niemu dążą. Finale pełni jedynie funkcję epilogu: »ogadywania po marszu«, który już minął”. Utrzymane w tej samej tonacji Scherzo b-moll op. 31 ma „rysy byroniczne” (Robert Schumann) i „akcenty demoniczne” (Ferdynand Hoesick). Zdzisław Jachimecki zwracał uwagę na „długą wstęgę melodii wyśpiewaną na jednym oddechu”, zaś Artur Hedley pisał o „ekstatycznym liryzmie utworu” oraz muzyce „wstrząsającej i porywającej”.
Ukojenie przyniesie Nokturn c-moll op. 48 nr 1, którego opowieść toczy się niespiesznie i półgłosem, zaś główna melodia „brzmi jak wzniosła, natchniona pieśń wypełniona powagą przesłania, autentycznym patosem i jakimś tragicznym majestatem” (Tadeusz Zieliński). Ballada g-moll op. 23 to pierwsze z dzieł tego gatunku w katalogu Chopina. Choć pozbawione jest jakiegokolwiek programu pozamuzycznego, przypuszcza się, że inspiracją dla kompozytora były słowa Mickiewicza: „Ballada jest to powiastka osnowana z przypadków życia pospolitego (to znaczy realnego) albo z dziejów rycerskich, ożywiona dziwnością ze świata romantycznego, śpiewana tonem melancholicznym, w stylu poważna, w wyrażeniach prosta i naturalna”. W programie recitalu znajdą się również wybrane walce – mistrzowsko stylizowane salonowe tańce paryskie, które Chopin podniósł do rangi wielkiej sztuki – oraz mazurki. Te drugie, obok polonezów, są najbardziej „polskimi” z utworów Chopina. To w nich kompozytor stworzył niedościgły wzorzec stylizacji tego co ludowe, narodowe, autentyczne.
Wreszcie na koniec Polonez As-dur op. 53, który Mieczysław Tomaszewski nazwał „poematem choreicznym” i zauważył, że bliższy jest on balladom niż tańcom, „choć majestatyczność poloneza wciąż wyraźnie z niego bije”. Zdzisław Jachimecki dzieło to uznał za „najdoskonalszy utwór w historii gatunku”. A Hugo Leichtentritt dowodził: „Wszystko, co pod względem blasku, dostojeństwa, siły i entuzjazmu tkwi w polonezie – zostało w arcydziele tym wyrażone w sposób najbardziej porywający z możliwych”.

Koncert objęty projektem „WARMIŃSKO-MAZURSKA KARTA SENIORA” (zniżka 50% od ceny biletu normalnego), programem  „WARMIA I MAZURY DLA DUŻEJ RODZINY” oraz programem „KARTA DUŻEJ RODZINY” (Pakiet rodzinny w cenach: Rodzic – 30 zł, Dziecko – 15 zł). Bilety w cenach specjalnych do nabycia tylko w kasie Filharmonii za okazaniem Kart.

 

Informacje ogólne

Organizator: Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego
Telefon: +48 89 527 51 75
www: https://filharmonia.olsztyn.pl/
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

visit.olsztyn.eu dokłada wszelkich starań, aby traktować użytkowników uczciwie i otwarcie, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj